Vakantie 2015. Deel 1, op naar Spanje.

Het was al weer even stil rondom het kwartet, maar we hebben niet stil gezeten. Wèl hadden we een “gebrek” aan werkend wifi, want dat is nog niet overal zoals we thuis gewend zijn. Geeft ook niet want wij hebben tenslotte vakantie. Dat we daarna een netwerk probleem hadden was ook weer nieuw, maar de aanhouder wint soms..

Het begon allemaal woensdag 2 september toen we samen met Jeroen naar onze ontmoetingsplaats vlak bij Luik reden waar ook Pieter keurig op tijd arriveerde. Zonder verdere plichtplegingen zijn we direct op pad gegaan met nog wel 4 kilometer snelweg en daarna volledig “binnendoor”. Via de bovenverwachting fraaie Franse Ardennen kwamen we tot stilstand in het dorpje Grondrecourt le Chateau alwaar in een oude boerderij met dito eigenaresse een Chambre d’Hôte is gevestigd. Onze kamer had niet alleen een toilet maar ook nog een niet te gebruiken douche, verder veel ruimte en een goed bed. Gelukkig mochten wij de badkamer op de gang gebruiken….. Het weer was verder de hele dag mooi nazomerweer geweest en we sloten de dag af met een pizza in het lokale restaurant alwaar men meende de wijn te moeten serveren in borrelglaasjes. Rare jongens, die Fransen.

De volgende ochtend ging om 7 uur alweer het wekkertje en na deze toch een kwartier lang genegeerd te hebben kwam het onvermijdelijke opstaan. Meteen na een frisse wasbeurt de koffers pakken, de motorkleding aan en daarna aanschuiven aan het Franse ontbijt. Inclusief jam of marmelade, honing, stokbrood en croissants. Waar is de kaas en de waar is ham! Ikzelf zal nooit aan dat zoete spul wennen, maar er zijn er die het wèl lekker vinden.

3 september

En dat werd een lange dag door het Franse landschap waarin we o.a. een flink stuk door de Jura reden. Eigenlijk een beetje miskent stukje bergland want de hoge Franse Alpen zijn een stuk populairder en dat is toch niet terecht. Probleem is alleen dat ik in m’n enthousiasme weer erg veel bergweggetjes in de route heb gepropt en dan kom je aan het eind van de dag niet zoveel tegen wat op onderdak lijkt. En als je elkaar dan ook nog even kwijt raakt, met een deel van de groep eigenwijs een weg inslaat die echt “barré” is, want misschien kunnen we er wel door, dan wordt het allemaal veel later dan gepland. Gelukkig vonden we nog een B&B in Autrans bij een heel leuk stel. Oh ja, de restaurants waren inmiddels ook dicht dus waren we blij dat het echtpaar aanbood met de auto even pizza’s te halen…. Jawel, weer pizza. We kregen er ook nog een karaf wijn bij dus na de maaltijd vielen we tevreden in slaap.

4 september

De volgende morgen wederom een Frans ontbijtje maar daar zal ik verder niet over klagen. Met zelfgemaakte jams en yoghurt naast diverse broodsoorten was het zo’n beetje maximaal wat je in Frankrijk kan verwachten. En het went…..

Op pad naar een van de eerste hoogtepunten van deze trip, de Combe Laval. Een kort maar fraai stukje weg, mooi uit de diverse rotsen gehouwen.Op FB hebben we daar al wat van geplaatst maar hier horen ze natuurlijk ook.

Het eindpunt van deze dag lag bij de Gorges d’Ardesch alwaar we voor de verandering een keer de tenten hebben opgezet, maar dan moet je ook nog eten. Restaurants waren niet echt op loopafstand maar gelukkig was er ook op de camping gezonde voeding in de vorm van een Classic Burger met friet. En wijn…

5 september

We vervolgden onze reis na een simpel stokbroodje met kaas o.a. via het Nationale Park Des Cévennes en het stroomgebied van de Agout (wie kent het niet…) om uiteindelijk terecht te komen bij een tweede camping. Nu geen tent opzetten maar genieten van de luxe van een mobile home. Daar passen we dan met z’n 4-ren net in. Eten doen we in het plaatsje Riols maar laat nou het enige restaurant dicht zijn i.v.m. ziekte van de vrouw van de baas. Het is ook wat. Gelukkig runde de dochter een zaakje er recht tegenover voor meeneem Pizza’s! Jawel, voor de derde keer in vier dagen pizza!

Het weggetje naar het dorp vanaf de camping.

6 september

We ontbijten in de frisse ochtendzon nadat Jeroen wat vers stokbrood was gaan halen bij de plaatselijke bakker. We hadden van de lunchpauzes nog wat kaas ed. over, zijn verder zelf voorzien van koffie en thee dus dat was weer een goed begin van de dag.Vandaag zouden we Frankrijk verlaten om via goedkoop tanken in Andorra (€ 1,091) Spanje binnen te rijden. Wederom hebben we vele kleine wegen en dorpen gezien waardoor de gemiddelde snelheid laag is en de dagelijkse afstand ook niet echt veel is. Deze dag was goed voor 336 km met een gemiddelde snelheid van 57 km/h.

Overnacht hebben we deze keer in een ***hotel in het wintersport dorpje El Port Del Compte (25 inwoners!) op 1675 meter hoogte, net nadat wij het Parc Natural del Cadi Moxeiró hadden verlaten. Dus nu geen pizza, maar paddestoelensoep, zalm met groente (=aardappelschijfjes) en een dessert. Heerlijk geslapen. Morgen weer verder rijden.

Wordt vervolgd.

5 gedachten aan “Vakantie 2015. Deel 1, op naar Spanje.”

1. Ziet er gaaf uit deze trip.
    Dit is waarom je motor rijd.
    Lijkt me ook wel wat voor mij en me maat arno