BMW Navigator VI nader bekeken. Deel 2

Nadat ik het toestel weer braaf bij Motoport Almere had ingeleverd, kreeg ik van MrGPS de tip dat er nog een soort paasei verstopt zat in de NAV VI, en wel bij de zgn. Diagnostic Pages. Deze vind je uiteraard niet zomaar in het menu want dat vraagt een speciale methode. En ik ken er 2 om daar te komen:

Allereerst  via het hoofdmenu op het “Volume” knopje drukken en daarna moet je even je duim in de rechter bovenhoek gedrukt houden. Na een aantal seconden verschijnt dan het extra menu. De tweede methode is, als de kaart zichtbaar is, om even op de “snelheid” te drukken waarna zich een compleet overzicht ontvouwt met tripmeters en snelheden. Hou nu de duim een aantal seconden gedrukt op de grote snelheidsmeter midden in het scherm en ook dan ontvouwt zich het extra menu.

Dus heb ik de stoute schoenen weer aangetrokken en wederom bij Peter van MotoPort Almere de BMW Navigator VI geleend. Gelukkig kon dat tijdens de afgelopen paasdagen zodat ik tussen de buien door nog even verder kon testen. Allereerst maar de Diagnostic Pages opzoeken en dan zie je verschillende menu opties. Na 2x op de pijl naar beneden kom je de voor de NAV VI belangrijkste opties tegen.

Allereerst de MTP settings alwaar je de Navigator VI op “Mass Storage” kan zetten. En als je dat hebt gedaan, dan ziet de computer de NAV  VI als een harde schijf en is alles met de verkenner bereikbaar. Dat is dan ook allemaal wijzig- en wisbaar dus als je een verklaard digibeet bent, blijf er alsjeblieft van af. Deze Mass Storage is overigens noodzakelijk als je een handig hulp programma als JaVaWa Decive Manager of JaVaWa’s GMTK op het toestel wil loslaten.


Maar dan het Easter egg, de Navigator VI settings.

Ik had me al afgevraagd hoe dat nu precies zat met de afstand en tijd voordat een waypoint werd overgeslagen. Per default staan er 250 meter en 10 seconden voor en dan gaat het niet om wat er het eerste voorbij is, of wat het langste duurt, maar werkt het als volgt: Nadat de GPS heeft geconstateerd dat het waypoint is gemist, dan gaan eerst de meters tellen en als deze voorbij zijn, dan worden de seconden afgeteld. Voor mij was dat in ieder geval te lang, want voordat de GPS überhaupt ziet dat ik wat anders doe, ben ik alweer een stukje verder. De tijd heb ik dan ook op 5 seconden gezet, en de afstand op 100 meter. De hele range in meters is van 100 t/m 500 meter in stappen van 50 meter, de range in seconden is van 3 t/m 20 seconden.

Daarnaast zie je ook nog een extra “Always Skip Waypoints” vakje maar deze zit er voor spek en bonen bij. Nadat ik deze had aangevinkt en het vinkje in het gewone menu bij “Sla via-punt. auto over” had weggehaald werd er niets meer overgeslagen en bleef de GPS herberekenen om maar weer terug te kunnen keren naar het genegeerde via-punt. Maar ja, waarom zou je deze knop ook 2x nodig hebben.

Los van bovenstaande ben ik nog steeds van mening dat het beter is om ervoor te zorgen geen harde via-punten of Waypoints in een route te hebben. Soms is het onvermijdelijk, maar als het dan ook een echte bestemming is zoals een lunchafspraak, dan is dat ook niet erg want die wil je toch ook niet missen. Daarnaast heeft MrGPS Hans Vaessen al geconstateerd dat de route, na het skippen van een via-punt en automatisch herberekenen aan, berekent wordt met de snelste methode ook al staat de navigatie instelling op bijvoorbeeld “Bochtige wegen”. Waar dat precies mee te maken heeft is mij niet duidelijk en ikzelf heb het ook niet geconstateerd. Wellicht omdat de zachte via-punten, die ook rijkelijk aanwezig waren in de route, niet werden overgeslagen zodat ik vrijwel geen afwijkingen had ten opzichte van het origineel.


Van de overige items in het Nav VI Settings menu zijn verder de laatste 2 handig als je de te vervaardigen rondreizen wil beperken:


In Deel 1 geef ik de nodige argumenten waarom het wat mij betreft niet de moeite loont om over te stappen van een BMW Navigator V naar een BMW Navigator VI en nu ik er weer wat langer mee heb mogen spelen is daar geen verandering in gekomen.  Het scherm is inderdaad wat helderder, maar ja, je blijft ‘m wel steeds poetsen.