De nieuwe TomTom Rider 400. Een test.

M’n motordealer belde, Motoport Almere, of ik interesse had om de nieuwe TomTom Rider 400 te testen. Jawel , ik wil graag zelfs en aldus ontving ik een gloednieuw apparaat wat compleet wordt geleverd met usb- en voedingskabel, RAMmount materiaal voor de bevestiging op het stuur en een draaibare houder voor de TomTom Rider 400. Ikzelf gebruik altijd een BMW stopcontact aan het stuur dus na montage van een haakse stekker was ik feitelijk al klaar om te rijden.

 

 

In de verpakking zit verder een modern ogende gps met achter de 2 rubber klepjes een micro-usb aansluiting en een slot voor een microSD kaart. Verder is er nog een aan/slaapstand/uitknop te vinden en dat is zo’n beetje de hele fysieke knoppenwinkel. De TomTom Rider aansluiting op de PC heeft waarschijnlijk pas zin als je tevens TomTom MyDrive hebt geïnstalleerd maar omdat dit niet mijn eigen exemplaar is wil ik het apparaat niet registreren.

Wat direct opvalt is dat de kleuren op het display mooier cq. briljanter zijn als je het apparaat schuin houdt t.o.v. je ogen dus onder een bepaalde hoek. Beetje merkwaardig maar dat blijkt alleen binnenskamers op te vallen. Tijdens het rijden merk je echter op dat het scherm niet alleen erg spiegelt, maar toch ook wat flets van kleur ongeacht de kijkhoek. Niet zo flets als bij Garmin’s Zumo 590 het geval is maar ik had beter verwacht. Ik vermoed dat dit ook de reden is dat er slechts 2 instellingen zijn voor de kaartkleuren, te weten normaal en hoog contrast, en met die laatste optie valt het scherm toch nog steeds een beetje tegen.

Op de “kaart” zelf rijden, dus zonder actuele route, is haast onmogelijk door het matige contrast en de karakteristieken van de gebruikte kaart. De kleinere weggetjes bestaan slechts uit een dun streepje en verdwijnen al snel bij uitzoomen. Neem daarbij de (te) kleine schermtoetsen in aanmerking, zeker voor gebruik met handschoenen, en het probleem is duidelijk. Dit heeft de concurrentie beter voor elkaar.

Ook is de Rider 400 minder intuïtief dan in eerste instantie gedacht want ik kon een aantal zaken in eerste instantie gewoon niet vinden. Eén daarvan was hoe je onderweg, tijdens het rijden van een route, stopt met navigeren. Daar is inderdaad wel een knop voor, maar daarvoor moet je eerst naar het menu, dan binnen het menu opzij scrollen, vervolgens kiezen voor “Huidige route” en pas dan “Wis route”. Dat had toch wel makkelijker gekund want dit is een beetje omslachtig. Het delen van een route is ook zoiets. Er is een exportfunctie aanwezig waarmee tracks kunnen worden uitgewisseld dus dat is mooi. En omdat deze Rider een paar hele fraaie opties heeft voor het maken van routes onderweg leek het mij wel aardig als je die met je companen onderweg kunt delen want het is tenslotte wel handig als je allemaal dezelfde route hebt, zeker in het buitenland. Dus na het maken van een kronkelroute met hoogtestage leek het mij leuk om deze te exporteren als track maar nèt die op het toestel gemaakte route staat niet op de exportlijst. Wèl de eigen tracks van gereden routes en ook de routes die op het microSD kaartje zijn gezet en aldus door de TomTom zijn geïmporteerd. Dit is m.i. een gemiste kans.

Boven de zoomtoetsen is een pijl waarmee je (vrijwel) de hele route te zien krijgt. Hier kun je drukken op een viapunt, dan krijg je niet alleen de naam te zien, maar ook de 3 verticale puntjes van een menu. Daarop gedrukt kun je het betreffende viapunt wissen. Toch weer wat bewerkelijker dan op de oudere Riders.

 

Dan de “Spannende route” zelf. Omdat mijn domicilie in de Flevopolder ligt valt er in eerste instantie niet bijster veel spannends te verwachten, maar gelukkig is ook de Veluwe via Nijkerk makkelijk bereikbaar. Aldaar aangekomen deed de TT 400 wat hij moest doen (op de middelste stand van de keuze kronkel, krondelender of kronkelst) maar ik ben toch niet geheel overtuigd. Tussen Woudenberg en het riviertje Waver (bij Abcoude) had ik geen enkel viapunt geplaatst om eens te zien waar we zoal heen gingen. Welnu, via Driebergen, Bunnik gevolgd door het drukke centrum van Utrecht (vanaf Catherijnesingel naar Maarssen) wordt er naar mijn smaak teveel in de bebouwde kom gereden. Ook N-wegen worden jammer genoeg niet vermeden. Ik vermoed dat deze route mogelijkheid in een heuvel- of bergachtige streek beter tot z’n recht komt. Een ander fenomeen van de Rider 400 is het gegeven dat je tussentijds niet even moet stoppen met de route, want opnieuw vanaf dat punt oppakken is er niet bij. Het apparaat stuurt je zonder pardon weer naar het begin.

Wat eveneens verbeterd mag worden is de communicatie met het apparaat. Het is nogal een gepriegel om de microSD in- en uit de TomTom te halen maar dat is wèl noodzakelijk om routes/tracks te laden of om een opgeslagen track met een ander te kunnen delen. Want ook via de aanwezige usb aansluiting is de microSD niet te benaderen vanaf de pc. De hele Tomtom is dat niet behalve dan met TomTom’s Mydrive www.tomtom.com/nl_nl/mydrive/ voor de diverse updates. Het onder TomTom gebruikers bekende programma Tyre is dan ook nog niet in staat om met de 400 te communiceren maar daar wordt in ieder geval aan gewerkt. Een eigen bestand met POI’s (point of interest) kunnen laden is een andere wens die tot op heden op het verlanglijstje van gebruikers staat.

Het laden en rijden van een tracks of route

Na het plaatsten van een GPX route en een track van diezelfde route valt op dat de TomTom weer anders met de route omgaat als je zou verwachten. Er zit een bepaalde logica in bij het herbekenen van de route die sommige viapunten simpelweg negeert omdat het blijkbaar qua route efficienter is om deze over te slaan waarbij men dus de essentie van het route rijden, kris kras over leuke wegen rijden, over het hoofd ziet. De tracks van een route wordt daarentegen weer wèl goed geïmporteerd en levert in de Rider een route op zoals bedoelt..

Conclusie

Met de TomTom Rider 400 is deze Nederlandse fabrikant een nieuwe weg in geslagen. Een strak modern vormgegeven toestel die zowel horizontaal als verticaal te gebruiken is. Met een nieuw scherm dat goed en snel reageert op aanrakingen, waarbij wel moet worden aangetekent dat dit in mindere mate geldt bij gebruik van winterhandschoenen. Nu ook compleet geleverd met voeding hetgeen bij de oudere modellen niet standaard was. Met geheugenuitbreiding via microUSB en met bluetooth voor een speakerset èn je smartphone voor het ontvangen van verkeersinfo via een app.. Het hart (Core) van de TomTom is helemaal vernieuwd en vindt z’n oorsprong bij de vierwielers. De Core zoals gebruikt in de Go 500 en Go 600 is aangepast voor gebruik op de motor maar daarbij zijn een aantal zaken volledig over het hoofd gezien. Daarnaast zijn simpele zaken zoals het stoppen van een route, het wijzigen van een route opgesloten in een omslachtig menu verstopt wat niet meer het intuïtieve heeft van de vroegere series. De kleine en soms dicht op elkaar zittende knoppen werken dan ook niet mee want ik trok er toch elke keer m’n handschoenen maar voor uit. Deze nieuwe telg is m.i. te onvolwassen en dus te vroeg in de markt gezet. Wellicht dat het “de tijd” van het jaar is om nu nieuwe modellen te introduceren, maar de waslijst aan negatieve punten naast de goede punten, die deze Rider zeker heeft, zal menigeen achter de oren doen krabben. Ook TomTom heeft al aangegeven bij hun verschijnen op het Motor-Forum dat de Rider 400 nog niet is uit ontwikkeld en zij zullen graag de kritieken en suggesties vernemen. Laten we hopen dat ze er vervolgens ook vaart mee maken want nu is het nog zonde van het geld om er een aan te schaffen.

Plussen

  • moderne uitstraling
  • compleet geleverd met voeding en montagemateriaal
  • verkeersinfo èn flitspaal info via smartphone
  • zowel horizontaal als vertikaal te gebruiken
  • duidelijke rij instructies met voorkeursmogelijkheid
  • routes èn tracks in (o.a.) gpx-formaat
  • geavanceerd systeem speciale (rond-)ritten
  • exportfunctie voor tracks

en Minnen

  • te kleine knoppen
  • spiegelend scherm
  • herberekenen kan niet uit
  • tussenstop lastig te verwijderen
  • complexe menustructuur vraagt veel handelingen
  • spannende route niet te delen vóór het rijden
  • geïmporteerde gpx routes kunnen foutief worden verwerkt
  • microSD niet te bereiken via usb aansluiting TomTom
  • route halverwege starten niet mogelijk
  • topo of OSM *) kaarten niet mogelijk
  • POI**) laden niet mogelijk
  • tracklog kan niet permanent aan
  • contacten niet afgeschermd bij vaste montage (afdekrubber)

*) OSM Open Street Maps

**)POI Points Of Interest

 

Update per 22 mei 2015

TomTom heeft een eerste firmware update vrijgegeven waarin een aantal cosmetische wijzigingen zijn doorgevoerd. Ook kun je nu ineens telefoontjes ontvangen via de TT, zelf bellen mag dan weer niet. Vreemde mate van betutteling, of ze kunnen het gewoon niet. Zie hier een overzicht van de eerste firmware update:

TomTom schreef op 21 mei 2015 @ 15:53:
Dat klopt! Versie 15.204 is zojuist gereleased. Deze update is hoofdzakelijk uitgebracht om de Rider gelijk te trekken met de vergelijkbare apparaten binnen onze Nav4-serie. De hoofdpunten:

– Ontvangen van handsfree calls. Uitbellen nog niet mogelijk, maar dit komt later
Het plannen van een spannende route naar plaats in ‘Mijn plaatsen’
– Het beheren en toevoegen van nuttige plaatsen via MyDrive Connect
– Het kunnen beheren van de volgorde menu-items
– Navigeer naar thuis en werk vanuit het hoofdmenu

– Grotere zoom-knoppen
– Problemen met herstel van de bluetooth-verbindingen moeten zijn opgelost

Belangrijk: Er zal op korte termijn nog een update worden uitgebracht waarin andere belangrijke problemen / missing features zullen worden aangepakt. Ik zal hier snel concreter over kunnen worden

Een flink deel van de geconstateerde tekortkomingen blijven dus voorlopig nog in de pijplijn.