De Stal

Niet dat we nu ineens paarden hebben, maar we hebben wel een aantal BMW motoren met, hoe kan het ook anders, meer dan voldoende paardekrachten.

Erik op de GS tijdens de Motary 2017

 

Janneke op de GS tijdens de Motary 2017

 

Hierboven is het stel te zien op de BMW R1200GS en beide motoren waren vrijwel identiek. Naast het verschil in valbeugels is de 2017 versie van Janneke voorzien van een verbeterde versnellingsbak, transmissiedemper op de uitgaande as, reflectoren op de vorkpoten en voldoet deze uiteraard aan Euronorm 4.

Verder zijn de gegevens: Deels vloeistofgekoelde boxer met een longinhoud van 1170cc, 2 nokkenassen en 4 kleppen per cilinder. Het afgegeven vermogen is 125pk bij 7750 rpm. Max. koppel 125Nm bij 6500 rpm. Uitgerust met o.a. een Alarmsysteem, Dynamic ESA, Stability Control, ABS, Bochten-ABS, Quickshifter, Boordcomputer, Bandenspanningscontrole, Handvatverwarming, CruiseControl en een geavanceerd remlichtsysteem.

In de Eifel, april 2017, nog zonder valbeugels.

Naast deze machines hebben we ook nog een kleinere versie op het erf staan. Een BMW F650Funduro uit 1996 die destijd zo’n 50 pk leverde. Hoeveel de tand des tijds daarvan heeft overgelaten is niet bekend, maar nog altijd voldoende om goed mee te komen met het verkeer.

De reden voor aanschaf was destijd de deelname aan zo’n € 500 euro barrelrun (zie de video) in de Franse Alpen dus de motor mocht niet teveel kosten. Nou, dat deed deze ook niet want met een defecte versnellingsbak en 77000 km. op de teller bleef deze binnen het budget. En ach, zo’n versnellingsbak, dat fiks je zelf toch even? Nou nee…..

Gelukkig kreeg ik een ander beschadigd motorblok in handen van een exemplaar uit 1997 waarbij de versnellingsbak wel goed was, maar die had weer een probleem met de kleppen. En dan krijg je de volgende serie:

Uitkleden
Amputeren
Beide blokken
Beschadigde zuiger van het 97-er blok
Niet sluitende klep
96-er zuiger op 97-er drijfstang.
Aankleden en proefdraaien
Proefrit op noppen over de veluwe
En mooi “over the top”!