De Zomervakantie Noordkaap, Deel 1

Dag 1 (04/06/2011)

Begon natuurlijk erg vroeg. Vrijdagavond maar een pilletje genomen om snel de slaap te vatten want om 4 uur ging de wekker alweer om op 5 uur stipt te vertrekken. De boot in Kiel wacht tenslotte niet op ons gezelschap en we hadden maar 2 uur speling om nog een bak koffie te drinken en onderweg te tanken. Na een voorspoedige reis waren we braaf op tijd.

De boot zelf heeft weinig meer te maken met een echte ferry. Het is een mini cruise geworden met winkeltjes, theater, zwemparadijs en nog meer flauwekul. Een hoekje om rustig te zitten was dan weer nergens te vinden. De kajuit was ok maar erg klein. 3 Bedden tegen 3 wanden en 2 uit het plafond. Wat foto’s genomen vanaf het zonnedek, gedineerd met het meelopende buffet en na een musical voorstelling de mandjes in.

Dag 2 (05/06/2011)

Het gaat beginnen. Het zonnetje schijnt volop dus wakker worden, ontbijten, 3 decks afdalen, spullen opbinden en dan de boot af, door de douane (dat ook hier niets voorstelt) en vervolgens Oslo uit om het platteland op te zoeken. Na een paar uurtjes rustig toeren tijd voor een bak koffie waarvoor we een aardig tentje langs de kant van de weg zagen. En ja hoor, gerund door Nederlanders. Een aardig jong stel dat het vaderland heeft omgewisseld voor Noorwegen en aldaar de rijstevlaai heeft geïntroduceerd! Zij bleken de eerste te zijn van de vele vele /ollanders die we daar nog zouden tegenkomen, zij het als toerist, zij het als nieuwe Noor. Onze route ging eerst over de E134 om de drukte te ontlopen om vervolgens verder het binnenland in te trekken via de 362.  Ook de eerste sneeuw kwamen we tegen en dat al onder de 1000 meter. Daarna weer een stukje E314 om te overnachten in onze eerste (zeer nette en luxe) Hytte in Suldalsosen langs weg 13. Het is nog erg rustig hier, maar gelukkig ontmoetten we ook hier een reizend stel Hagenezen!

Dag 3 (06/06/2011)

En na de eerste dag…….regen! Maar ja, we houden het toch niet al die 4 weken droog dus vooruit maar weer. Eerst maar ontbijt bij de lokale pomp waar ze ook zo’n houten picknick tafel onder de luifel hebben staan. Een supermarkt is ook present achter de pomp, dus met kaas, brood en koffie/thee beginnen we de dag. Eerst naar de eerste van 5, door het ANWB blad ProMotor geselecteerde “verborgen schatten van Noorwegen”. Ze hadden 10 wegen geselecteerd die door erg fraaie gebieden lopen, maar waarvan de meeste in onbruik waren geraakt of juist nog steeds bijzonder waren. De helft van de 10 zijn in onze routes verwerkt en de eerste aan de beurt was Blasjo. Een oude weg die voornamelijk in stand wordt gehouden voor een stuwmeer. En dat ging een hele tijd goed totdat een dikke laag sneeuw de weg versperde…..

Wordt vervolgd….

Eén gedachte over “De Zomervakantie Noordkaap, Deel 1”