BMW Navigator VI nader bekeken. Deel 1

Dankzij BMW en Suzuki dealer Motoport Almere was ik de afgelopen dagen in de gelegenheid de gloednieuwe BMW Navigator VI aan de tand te voelen en dan ging het mij voornamelijk om de verschillen met de voorganger, de sinds juli 2013 verkochte BMW Navigator V. waarvan wij er twee in het bezit hebben. De NAV V blijft overigens gewoon in de verkoop en dat is op voorhand zeker geen slecht idee, ook al willen wij doorgaans altijd het “nieuwste van het nieuwste”.

Toestel info.

Er dan volgt alleen geen video over: Wat zit er allemaal in de doos? Want da’s niet echt veel naast de NAV VI, een schroevedraaier en een opberg etui. Nu kreeg ik het GPS toestel mee en dacht ik de handleiding, als ik ‘m nodig heb, wel even via de website van BMW Nederland kon ophalen maar die is daar nog onbekend. Een tweede poging, ik ben natuurlijk niet voor 1 gat te vangen, was bij BMW Duitsland en aldaar krijg je, als je op “Benutzerhandbuch Navigator VI” klikt, de handleiding van de NAV V binnen. Heel handig. En juist nu, omdat ik eigenlijk altijd denk het zonder te kunnen, heb ik ‘m deze keer toch even gemist, waarover later meer want ik bleek ‘m achteraf wèl te hebben als bestand op het toestel zelf.
De eerste aktie met de Navigator VI was het koppelen aan de computer om het laatste kaartmateriaal op te halen. Geleverd werd de NAV VI met City Navigator 2017.20NTU en tot mijn verrassing ontving ik via Garmin Express naast wat kleine time table updates ed. ook nieuwe firmware. En hoe ze het doen doen ze het, ze zijn al bij versie 4.70. De update van zowel kaart als firmware verliep overigens vlekkeloos.

De verschillen, wat ben ik zo allemaal tegen gekomen:

-1-  Het vernieuwde scherm
-2-  Geheugen van 8 naar 16GB
-3-  Optie Bochtige wegen en het vermijden bebouwde kom
-4-  Het vermijden van autowegen naast de bekende te vermijden snelwegen
-5-  Rondreis (o.a. bekend van de Zumo 59X)
-6-  Virb bediening
-7-  Streaming music
-8-  Via-punt automatisch overslaan

  • -1-  Het vernieuwde scherm

En dat nieuwe scherm, met een resolutie gelijk aan de NAV V van 800 x480 met 65000 kleuren, is inderdaad stukken helderder, contrastrijker en in direct zonlicht prima af te lezen. Reageert goed op verschuivingen en het in- en uitzoomen dus dat is prima voor elkaar. De keerzijde is echter dat het meer spiegelt dus een juiste opstelling is van belang, vooral als de zon direct achter je staat. Bij de R1200GS LC zal het wel meevallen maar bij een R1200R/RS zou dat, met de op het balhoofd liggende steun, al wat lastiger kunnen zijn.

Even een paar sfeerplaatjes:

Broederlijk bijeen op de vensterbank

Li= NAV VI – Re = NAV V

In de houder van de BMW R1200GS LC

Uitstekend afleesbaar scherm

En om te laten zien dat zo’n scherm best kan reflecteren:

Gemonteerd op het stuur van m’n F650 moet je de GPS echt onder een betere hoek plaatsen.

Qua instelling voor het beste (over-)zicht adviseer ik het volgende:

Kaartthema: Oostenrijk
Orientatie: Koers boven
Kaartlagen: 3D gebouwen en 3D terrein uitgevinkt, hetgeen een veel beter zicht geeft op de beschikbare wegen, en dat geldt zeker voor de dunne lijntjes in het buitengebied.

  • -2- Het geheugen

Een welkome uitbreiding van het geheugen van 8 naar 16 GB waardoor de CityNavigator kaarten voorlopig weer passen en er nog steeds voldoende ruimte blijft voor andere kaarten zoals OnRoute Motorkaart of OpenStreetMap. En mocht dat nog aan de krappe kant zijn, er mag ook nog een microSDkaart in van maximaal 64 GB SDXC.

  • -3,  -4 en -5- Bochtige wegen, vermijden autowegen en de rondreis

Punt 3 moet je qua mogelijkheden wat mij betreft gelijk bekijken met punt 4 en 5 want door de combinatie van het vermijden auto- als snelwegen, samen met de navigatie bereken modus “bochtige wegen” dat weer stedelijk gebied zoveel mogelijk vermijd, zou je in de gelegenheid moeten zijn om prachtige rondritten te maken.

Klik op de foto voor het openen in een nieuw venster.

En om maar met de deur in huis te vallen, daar zijn ze in Nederland niet voor geslaagd. Met de kenmerken Bochtige wegen en Vermijden auto en snelwegen heb ik de NAV VI een rondrit laten maken met het startplaats het fraaie Nijverdal (want hier in Almere wordt dat sowieso niks qua bochten) met een lengte van 200 km. En oordeel zelf maar over het resultaat. Bochtige weggetjes zijn er in dat gebied genoeg maar jammer genoeg ook N-wegen en die worden toch grotendeels gekozen. Waarschijnlijk werkt het Rondreis/Bochtige wegen principe wel buiten onze landsgrenzen waar de wegen cartografisch beter zijn geclassificeerd.

  • -6- Virb camera
Een film en/of een foto

Ik ben bang dat ik hiervoor toch de handleiding nodig heb, want ik heb het toestel zo’n beetje binnenste buiten gekeerd op zoek naar “op de kaart weer te geven knoppen” voor het aansturen van m’n Virb Elite zoals deze knoppen ook te vinden zijn op de 590/595 Zumo’s. Ik ben echter niet verder gekomen dan een apart scherm, op te roepen bij de Apps, en da’s geen doen. Frappant detail is dat bij de specificaties van de NAV VI op de website van BMW Motorrad het zoeken op “Virb” niets oplevert. Deze optie moet wel heel erg goed verstopt zijn of het is überhaupt niet onderkend dat kaartknoppen nodig zijn en dat laatste vind ik kwalijk. Maar, mocht iemand het wel vinden, ik hou me aanbevolen.

De eerste tip die binnen kwam leidde mij naar (schaamrood aan) De Handleiding, als bestand op de NAV VI (schaamrood uit) maar leverde jammer genoeg geen nieuwe inzichten op. Meer dan de App is er niet om de VIRB te bedienen.

7) Streaming Music

Nu is “Streaming Music” wat mij betreft iets voor de liefhebber en normaal besteed ik daar ook verder geen aandacht aan. Maar, het is mij gelukt om via Deezer muziek te beluisteren vanaf een android telefoon, maar veel verder bedienen dan play of stop lukt mij niet. Ook heb ik een wat oudere iPod  aangesloten, bij een gebrek aan een iPhone, maar ook deze kon ik slechts beperkt bedienen. iPod was aangesloten via bluetooth maar werd jammer genoeg niet als iPod herkend. Er is ook een button voor iPhone en iPod maar dat werd er niet beter op want de bediening op de NAV VI viel weg. Bij Android zie je alleen de duur van het nummer, bij de iPod is ook de balk in beeld maar verder geen namen van artiesten songs of albums. Via het GS-forum heb ik vernomen dat Spotify wel goed werkt inclusief album-art, titels en bediening maar ik heb geen nadere info over de gebruikte smartphone.

  • -8- Via-punt automatisch overslaan

Een instelling om, de zogenaamde, harde viapunten automatisch over te slaan. Nou, die werkt ongeacht de navigatie instelling, hoewel er wat kleine verschillen zijn. Bij “Herberekenen uit” zie je, bij verkeerd rijden of bij een meer bewuste omleiding het volgende scherm: De paarse lijn is in het voorbeeld al de matte versie en dat impliceert dat

Doorgaan of toch maar niet?

ik hier inderdaad van route ben. Dit scherm is er een aantal seconden (onderweg niet gemeten, maar ik schat zo maximaal 8 sec.) en wordt weer normaal zodra de route is herberekend naar het volgende via-punt. Ook is er aan de linkerzijde nog een knop waarmee je alsnog de route intact laat om bijv. om te keren en het gemiste punt alsnog te bezoeken. Moet je wel binnen diezelfde 8 seconden op die knop drukken..
Als herberekenen staat ingesteld op “Automatisch” of op “Op verzoek” dan ontstaat er in eerste instantie wat vertraging door enerzijds het automatisch terugleiden naar het via-punt of het pop up scherm voor de bevestiging “Herberekenen Ja/Nee”.
Op mijn route gebeurde dat als volgt bij de instelling “Automatisch herberekenen”. Op de normale route moet ik de 3e afslag nemen naar Randstad 22 (niet geheel toevallig het adres van Motoport Almere) maar omdat het vandaag zondag is moet ik de heerlijke koffie aldaar overslaan en mijn weg verder vervolgen. Na pakweg honderd meter krijg ik nog steeds het advies om toch maar naar Randstad 22 te gaan maar ik vervolg gewoon m’n weg en krijg ik het scherm met de “laatste kans” voordat herberekening plaats vindt. Op het laatste screenshot van deze serie de herberekende route en dat had best wel wat vlotter gemogen want voordat het herberekenen begon was ik al op de volgende rotonde. Gelukkig wist ik waar ik heen wilde.

Koffie? Nee, ik rij maar door.
Ga terug?
Laatste kans.
Nieuwe route.

Feitelijk gebeurt hetzelfde met de stand herberekenen “Op verzoek” maar alleen als je “Nee” antwoord bij het beeldvullende scherm. Want dan gebeurt het overslaan van het via-punt alsnog op basis van de instelling “automatisch overslaan”. Zeg je daarentegen “Ja” dan krijg je direct een herberekende route naar hetzelfde door jou gemiste via-punt hetgeen wederom leidt naar een Ja/Nee scherm als je dat via-punt blijft negeren en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Is het nu handig zo’n automatische instelling? Ik vraag het mij werkelijk af want het gaat hier om het overslaan van de zgn. harde via-punten en dat zijn toevallig die punten die een goede routemaker ook bewust wil laten bezoeken, zoals bijvoorbeeld een koffie- of lunchstop. Los daarvan is er ook nog eens een “skip-“knop voor te vinden die je op de kaart kunt weergeven. De overige punten, die in de route zijn neergelegd om de juiste wegen te kiezen, zouden in principe “zacht” gemaakt moeten zijn en die kun je sowieso naar hartelust overslaan. Tijdens een testritje had ik zo her en der wat van die harde punten in de route gelegd en omdat ik in eerste instantie niet op de route lette en reed ik zonder nadenken via de “normale weg” de wijk uit . Maar dikke pech, de route was daar net even anders neergelegd en pakweg 2 kilometertjes verderop zit MP Almere met een hard via-punt in de route en juist die wilde ik deze keer overslaan. Maar omdat ik dus al eerder “fout” was gereden, en dat niet eens had gezien, was het eerstvolgende viapunt, waar ik dus nog niet in de buurt was, al uit de route verdwenen! Gelukkig routeert de GPS naar het eerstvolgende harde of zachte punt en aldus ging ik daar met een gewijzigde route naar toe.

Conclusie

M’n huidige Nav V gebruiken we al een aantal jaren tot volle tevredenheid, ook qua scherm ed. maar toch is de nieuwe Navigator VI ten opzichte van de “oude” weer verbeterd. De sterke punten zijn voor mij het fraaie heldere scherm, het grotere geheugen (hoewel een microSD je ook de kop niet kost tegenwoordig) en de bekende rondreis functionaliteit.

Klik op het plaatje voor een grotere versie.

Met name in het buitenland is dat een hele leuke toepassing (bij onze Oosterburen werkt het bijvoorbeeld prima, zie het plaatje hierboven.) Het lijkt er ook op dat het vermijden van autowegen hier beter werkt want het aantal Duitse B-wegen valt enorm mee hoewel ik ook best wel wat ruimte voor verbetering zie. De routes kun je eenvoudig delen via Bluetooth met andere NAV V of VI en met de Zumo’s 590/595. En als je de microSD gebruikt ook met de overige Zumo’s zolang ze maar met dezelfde kaartversie werken.

Is dit nu voldoende om m’n Navigator V via marktplaats te verkopen en daarna deze aan te schaffen? Eerlijk gezegd niet want de prijs van de nieuweling ligt net boven de € 800,– hetgeen impliceert dat er dan weer de nodige euro’s vrij gemaakt moeten worden, ook voor “vernieuwingen” die voor mij geen verbetering zijn..Want bij de overige uitbreidingen heb ik zo m’n twijfels. Bij de Virb bediening mis ik de kaartknoppen en dan geef ik de voorkeur aan de door mij gebruikte afstandsbediening. Muziek afspelen doe ik weer alleen op de snelweg en omdat ik daar niet zoveel kom is “Streaming music” voor mij niet belangrijk. Maar, het zit er op dus de liefhebbers kunnen hun hart ophalen. Resteert het laatste punt, het automatisch overslaan van de zgn. “harde via-punten” en dat is voor mij een onnodige uitbreiding. Allereerst omdat mijn routes zelden extra harde via-punten bevatten en als ze er al in zitten, dan wil ik er ook heen. En mocht ik dat nou een keertje echt niet willen, dan gebruik ik toch gewoon die knop?

Skippy, de knop.