De Zomervakantie Noordkaap, Deel 3

Dag 7 (10/06/2011)

Nu was het zo’n beetje tijd om eens wat kilometers te gaan maken want de eindbestemming moeten we toch nog eens in het vizier krijgen. Maar, dat doen we dan wèl verantwoord hetgeen in ons geval wil zeggen dat we toch de kleinere wegen gaan rijden. Eerst een stukje via route 17, daarna verder via route 789, 771 en weer terug op de 17. In dit traject, wat slingert langs de vele fjorden, ontkomen we niet aan de ferry’s om zo nu en dan eens over te steken. En dat levert tijdens het wachten, of onderweg best wel fraaie plaatjes op:

Overnacht hebben we in Tjotta in “the middle of nowhere”….. Mijn navigatie heeft zo’n fraaie knop waarmee je kunt zien waar je dan bent, welke plaats en bij welke kruising, maar het ding bleef het antwoord schuldig. Alleen de co-ordinaten waren beschikbaar…  Wel was er een camping en nu was het de beurt aan onze tentjes want er was geen enkele Hytte ledig. En daar hadden we de boel ook de hele tijd voor meegesleept. Geteisterd door vliegend ongedierte zijn ze alle 4 snel opgezet waarna we een survival pakket en hamburgers hebben genuttigd, klaargemaakt met behulp van Jeroen’s benzine brander. Hoewel Pieter nog wel even wat ruzie had met z’n binnentent heeft iedereen toch lekker geslapen.

Dag 8 (11/06/2011)

Vandaag is het zaterdag dus we moesten rekening houden met de vroege sluiting van supermarkten ed. terwijl het ook nog eens het pinksterweekend is. Gelukkig hebben de benzinestations net als in NL een uitgebreid assortiment dus daar kunnen we nog wel terecht. Het plan wordt opgevat om vandaag  en zondag nog wat te rijden maar van de maandag een echte rustdag te maken. Vandaag verder rijden langs de fraaie oevers van de fjorden waarbij een plaatje meer zegt dan 1000 woorden. Ook weer een aantal Ferry’s, maar dat hoort er gewoon bij. Ik heb er geloof ik een stuk of 17 in de hele vakantie verwerkt dus die komen we ook allemaal tegen. Vandaag komen we, weliswaar vrij laat in de avond, aan in Bodo. En dat moest ook wel, want de volgende ochtend moeten we aan boord voor vertrek naar de Lofoten, een van onze reisdoelen.

De hyttes, we hebben er vandaag 3 voor de prijs van 2 inclusief korting en die zijn bepaald niet het meest luxe (en dat is dus een understatement) maar toch we sliepen goed..

Dag 9 (12/06/2011)

We stonden keurig op tijd aan de kade van Bodo voor de oversteek naar de Lofoten. De boot vertrok 10:15 (en dat vertrekken doet-ie maar 1 keer per dag) dus we waren blij dat we mee konden. Helemaal achterin in het ruim dus als laatste er op en dus ook als laatste er weer af. Het zij zo. De overtocht duurde iets van 3,5 uur maar dat was goed besteed aan een ontbijtje en een zonnekuurtje aan dek. En als je er dan bent, dan kom je al snel hèt plaatje van deze eilandengroep tegen. Wat wel een beetje tegenvalt is het enorme gehalte aan campers. Breed en lomp met doorgaans onervaren chauffeurs blijft het oppassen. Onderweg konden Jeroen en Janneke het weer niet  laten (zie de Schotland foto’s) bij het aanschouwen van een wit strand. Motoren geparkeerd en jawel hoor, een run naar de zee, kleertjes ten dele uit, want je kunt niet alles zo maar doen in Noorwegen en het zilte sop in. Eigenlijk veel te koud dat water maar je kunt ze er niet vanaf houden. Er zijn uiteraard spionage foto’s van maar gelukkig past niet alles in dit blog. T.z.t. hangen we ook deze  foto’s allemaal op het www-net in ons foto-album. Oh ja, die beroemde stokvis hebben we ook zien hangen èn geroken.

Overnacht hebben we in Sortland in een redelijk luxe hut alwaar we 2 nachten verbleven. De rustdag is gebruikt voor een kleine rondrit en verder wat uitrusten van de rit tot zover.

Dag 11 (14/06/2011)

Via de 83 en de 825 reden wij voort langs de fjorden, met natuurlijk weer een ferry, terwijl het weer maar goed bleef. Niet zo heet meer als in Trondheim, maar met een graadje net onder de 20 was het allemaal goed uit te houden. Langzamerhand merken we wel dat we steeds noordelijker komen. De poolcirkel waren we eergisteren al gepasseerd dus het begint nu echt op te schieten. Aan het einde van de 825 pakken we de 84 om maar zo laat mogelijk de E6 te nemen. Deze laatste is de hoofdweg van zuid naar noord en bijzonder druk. Via de wegen 86, 179, 87 en 868 kunnen we de E6 nog lang vermijden maar na de ferry van Lyngen naar Kafjord is het gedaan met de pret en moeten wij ook verder deze weg gaan volgen. We overnachten vandaag bij het plaatsje Storslett op een fraaie locatie. We hebben 2 hutjes en omdat we al ergens onderweg hebben gegeten zitten we al snel aan de borrel en de muggen. Oh nee, die zaten aan ons…..

Dag 12 (15/06/2011)

Bij het opstaan merkten we het al een beetje. Het was dan wel zonnig, maar niet zo heel erg warm. En het werd die dag alleen maar kouder wat we waren er bijna. Nog zo’n 400 “ennogwat” kilometers en dan zijn we er…op de Noordkaap! Op deze hoogte is de E6 geen massaal gebruikte weg meer maar op het oog een rustige, normale tweebaansweg met hier en daar fraaie vergezichten zoals deze:

maar daar ging het eigenlijk bijna niet meer om. Het werd steeds maar kouder en kouder. Reden we eerst nog met 15 graden, dat werd gereduceerd naar 12, 9, 6 om uiteindelijk met 2 graden te eindigen.

Brrrr…..maar die slaapzak is lekker warm.

De plek voor overnachting lag 13 kilometer voor de Noordkaap en voordat we deze laatste meters gingen maken hebben we eerst de slaapboel ingericht en van een diner genoten, met zalm of rendier. Daar waren we best aan toe en omdat het hier toch niet donker wil worden hebben we eerst maar het gros van de dagtoeristen laten vertrekken, die met bussen vol worden aangeleverd. Wij hadden daarna alle ruimte voor de foto waar we zo’n 4500 km. voor hebben gereden: